Mått för att bygga en enkel refraktor? - AstronomiGuiden | Forums | ATT BYGGA EGET

Användarnamn

Lösenord

Glömt ditt lösenord?
  Bli medlem!

Information

MAF Starparty 2010
Midtjysk Astronomiforening anordnar 9-12 september "MAF Starparty 2010".
Det hela äger rum i Engesvang på Jylland, Danmark.

Mer information hittar ni på länken nedan.
 MAF Starparty 2010

STARTSIDAN FORUM KALENDER AG-KATALOGEN AG-ARKIV KöP & SäLJ LäNKAR LOGGA UT
   Aktiva ämnen  Sök i forumet

Forum
Forum » UTRUSTNING » ATT BYGGA EGET
Mått för att bygga en enkel refraktor?

Tord Hoppe Postad -  22 jul 2010   07:32:31

Hejsan, jag fick över ett långt och stadigt papprör efter inköp av affisch på IKEA och slogs av tanken att det kanske är möjligt att på något sätt bygga en väldigt enkel refraktor, tänk enkel trottoarastronomi.
Finns det någon site där man kan dels se konstruktioner och dels kan mata in lite dimensioner för att se hur linserna skall placeras? Tips på var man kan köpa linser?
Detta är som sagt var ett hobbyprojekt på mycket låg nivå!

/Tordan

Signatur

Binoptec 15x70, Bresser 10x50
Meade ETX-70
GSO 200E Dobson
Medlem i STAR

GME Postad - 22 jul 2010  08:35:14

Hej

Kul ide !
Här kan du hitta lite opttik i all enkelhet.

http://shop.alega.se/default.asp?cat=140/.../
http://www.alega.se/

Ha kul

Ha kul

Signatur

MVH

Michael

Paul Schlyter Postad - 22 jul 2010  09:18:48

När jag var 13 år knallade jag in till närmaste optiker och köpte ett glasögonglas där. Linsen var kromatisk, hade 5 cm diameter och jag valde +1 dioptri vilket gav en brännvidd på en meter. "Tuben" var öppen och egentligen bara ett litet stativ, hembyggt av balsaträ, som höll upp glasögonglaset i ena änden. I andra änden satte jag ett okular från ett leksaksmikroskop.

Detta var mitt allra allra första teleskop. Bildkvaliteten lämnade förstås mycket att önska, men det var allt jag hade då.

Sedan byggde jag mig en Newtonreflektor också: primärspegeln var en rakspegel, och sekundärspegeln fick jag genom att slå sönder en vanlig plan spegel och sedan plocka en lagom stor bit. Speglarna, och samma okular från leksaksmikroskopet, hölls på plats av en egenhändigt byggd ställning i balsaträ. Denna reflektor gav ännu sämre bildkvalitet än refraktorn.

Någon månad senare köpte jag mig ett teleskop, ett 50 mm teleskop med 50x förstoring på ett litet bordsstativ, och upplevde en dramatisk förbättring av bildkvaliteten. Mina hembyggda teleskop av glasögonglas och rakspeglar hade alltså riktigt usel bildkvalitet - men det var roligt att bygga dem.

Hoppa till:

Sponsra oss?
Det kostar att finnas tillgänglig på internet, och eftersom AstronomiGuiden ägs av en privatperson mottages alla donationer tacksamt!

Svenskt
Bankgiro 218-3036 mottagare ASTRONOMIGUIDEN

Minsta summan att sponsra med är 50 SEK för bankgiro! Detta beror på att banken drar av en administrativ kostnad för varje insättning.

Sponsrade pengar kan ej betalas tillbaka!

Privacy

© 2010 AstronomiGuiden.com. All Rights Reserved.

Högst upp på sidan
Laddades på 0,047 sekunder.