Perseiderna 2009 - AstronomiGuiden | Forums | SOLSYSTEMET
www.astronomiguiden.se

Forum  Kalender  Downloads  Wiki
 Länkar  Bildgalleri  Köp & Sälj  Om AG
 Startsidan |  Bli medlem! |  Forum |  Aktiva ämnen |  Sök i forumet |  Forum FAQ |

Forum

Forum » RAPPORTER, BILDER och RESULTAT » SOLSYSTEMET
Perseiderna 2009

Hans Bengtsson Postad -  28 jul 2009   21:26:09

Perseidernas huvudmaximum beräknas i år inträffa den 12 augusti, omkring klockan 18 UT (= klockan 20 svensk sommartid). Men enligt Esko Lyytinen kan det också bli en topp redan omkring klockan 09 UT samma dygn. Förra året observerades dessutom ett sekundärt sent max, som – om det återkommer – i år skulle inträffa omkring klockan 08 UT på morgonen den 13 augusti.

Flera prognoser tyder på att maximet i år blir ovanligt kraftigt, med ZHR (Zenithal Hourly Rate) kanske upp mot 200. Visserligen kommer månen att förstöra en hel del av skådespelet, men givetvis är detta ändå något som ingen bör missa.

Perseiderna är aktiva redan nu. Man kan följa hur ZHR-resultaten trillar in via IMO:s Perseid-sida:

http://www.imo.net/live/perseids2009/

mvh
Hans Bengtsson

Mattias Postad - 01 aug 2009  02:31:32

Två nätter i rad har jag sett perseider med rökspår, båda gångerna har de gått mot Svanen. Jag var bara ute en kort stund inatt och jag var väl inte ute mer än någon timme igår.

För övrigt tycker jag att jag mest sett aquarider de två föregående åren då jag observerat vid den här tiden (innan perseidernas maximum), men i år har perseiderna varit i majoritet.

Signatur

Carpe noctem.

Timaoes Postad - 07 aug 2009  11:39:48

quote:

Två nätter i rad har jag sett perseider med rökspår, båda gångerna har de gått mot Svanen. Jag var bara ute en kort stund inatt och jag var väl inte ute mer än någon timme igår.

Jag såg två riktigt smaskiga perseider igår kväll, den ena i okularet och den andra över himlen. Den första höll på att skrämma slag på mig, med det var mäktigt att se den fara förbi med rökspår och allt i 50x. Den andra var mycket ljusstark och drog över halva himlen i riktning mot svanen. Bådar gott för nästa vecka.

/Johan

Signatur

/Johan

malte Postad - 07 aug 2009  23:55:00

Såg min första perseid precis, efter typ 5 minuter utomhus. Jag svär att den åkte rakt framför månen! Den måste varit osannolikt ljusstark, bådar väl extremt gott för tisdag onsdag.

Signatur

www.popast.nu - www.twitter.com/maltesk

Hans Bengtsson Postad - 09 aug 2009  11:28:34

För närvarande har vi för Perseiderna ett ZHR omkring 25. Detta är nog (än så länge) en aningen högre aktivitet än de två föregående åren. I motsvarande lägen var ZHR då ca 20, maxima kom sedan att ligga på ZHR 93 resp. 116:

http://www.imo.net/live/perseids2007/

http://www.imo.net/live/perseids2008/

http://www.imo.net/live/perseids2009/

Det finns all anledning att se fram mot ett fint skådespel på onsdag kväll, i någon mån kanske redan natten tisdag/onsdag, trots det besvärande månskenet.

mvh
Hans Bengtsson

snaddra Postad - 09 aug 2009  23:51:23

Jag tänkte gå ut och kolla läget nu om några minuter. Jag hoppas verkligen att få se något. Flera av er pratar om rökspår och så vidare, skulle gärna se det! Lycka till i obsandet!

Signatur

"The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries, is not 'Eureka!' (I found it!) but 'That's funny ..."

Astrosmurfen_v2 Postad - 10 aug 2009  23:59:00

jag ringde min flickvän för ca 40 minuter sedan, och lade mig i sängen, eftersom det var dålig mottagning så satt jag mig dörrkarmen (på andra våningen), och efter ett par minuter så såg jag något som liknade en stor blixt (tror det var i väster), sen lite senare, precis där jag kollade så kom något som liknade en en stor boll snabbt farande över en bit av himlen, tror det var mot norr. Kan det ha varit något sådant här?

Signatur

Skyliner-200P
Kikare: 10x50 8x20 4x20

Timaoes Postad - 11 aug 2009  08:28:27

quote:

Det finns all anledning att se fram mot ett fint skådespel på onsdag kväll, i någon mån kanske redan natten tisdag/onsdag, trots det besvärande månskenet.

Robert på Popast.nu sätter maximum till natten tisdag/onsdag medan du talar om onsdag kväll. Vadan dessa dubbla budskap? Är det flera toppar eller är det något jag har missat?

/Johan

Signatur

/Johan

malte Postad - 11 aug 2009  09:12:51

Timaoes: Det var visst jag som hade fel - *skäms*. Max inträffar kl 20 svensk tid på onsdag kväll, så natten mot torsdag är det som gäller.
http://www.skyandtelescope.com/observing/.../
Uppdaterat på popast:
http://www.popast.nu/2009/08/perseiderna/.../

Signatur

Hans Bengtsson Postad - 11 aug 2009  09:17:54

Det troligaste är att den största aktiviteten kommer att inträffa någon gång mellan soluppgång och solnedgång på onsdag, så vi ligger lite dumt till i Sverige rent longitudmässigt den här gången.

Själva huvudmaximet bör inträffa kring klockan 20 svensk sommartid på onsdag kväll, men redan på onsdagsmorgonen kan det bli en tidig topp eftersom vi då förmodas komma in i en lite tätare del av metoroidmolnet. Det är alltid svårt, nästan omöjligt, att i förväg beräkna vilken timme som ett meteormax inträffar. Just därför är det av stort intresse med goda ZHR-studier, vilket ju görs av observatörer i många länder. Man kan då få en uppfattning om meteroidmolnets utseende.

Det allra bästa för vår del är förstås om maximet på onsdagskvällen kan förflytta sig ett par timmar framåt i tiden, det är inte alls omöjligt, då kan vi få ett bra skådespel mot mörk himmel. Och om den eventuella för-toppen på onsdagsmorgonen skulle inträffa några timmar tidigare än tänkt (om den alls inträffar!), så skulle det kunna innebära kraftig aktivitet även på natten tisdag/onsdag.

Generellt sett så brukar meteorsvärmar ha hygglig aktivitet även ett tag före maximet (vi är väl redan nu uppe i ZHR ca 30-35 för Perseiderna), men när maximet väl har inträffar så brukar avtagandet ske tydligt snabbare än tilltagandet. Ur den synvinkeln så är det ett säkrare kort att observera på natten tisdag/onsdag - vi befinner oss då i svärmens premaximala stadium och riskerar inte en nästan död svärm - men om vi hoppas på att få uppleva huvudmaximet så är det större chans att detta inträffar natten onsdag/torsdag. Endast en måttlig förändring i prognoserna behövs för detta.

mvh
Hans Bengtsson

malte Postad - 11 aug 2009  10:06:28

Om man räknar in månen, som blir smalare och senare men högre upp, vilken bli då den bästa tidpunkten? Jag blev snurrig i huvet av att grubbla kring det och bestämde för att det var nog lika bra eller lika illa under alla de tre bästa nätterna, och väderomslaget säger väl ungefär detsamma...

Signatur

Timaoes Postad - 11 aug 2009  10:08:07

Okej, några frågetecken uträtade. Tackar för det. Jag skulle sammanstråla med en bekant för denna begivenhet och nu får man ju fundera på vilken kväll man ska satsa på. Hum.

/Johan

Signatur

/Johan

malte Postad - 11 aug 2009  11:14:42

Natten mot onsdag ser onekligen bättre vädermässigt, åtminstone på västkusten.
http://www.yr.no/sted/Sverige/V%C3%A4str/.../

Signatur

Hans Bengtsson Postad - 11 aug 2009  14:21:19

Absolut så bör alla - som vädermässigt har en chans - kolla in himlen redan i natt (tisdag/onsdag) för en liten perseidjakt. Ska vi gissa på ZHR kring 50?

mvh
Hans Bengtsson

Timaoes Postad - 11 aug 2009  15:10:17

quote:

Absolut så bör alla - som vädermässigt har en chans - kolla in himlen redan i natt (tisdag/onsdag) för en liten perseidjakt. Ska vi gissa på ZHR kring 50?

Will do! Jag har botaniserat bland prognosmakarna och onsdagskvällen ser ut att bjuda regn, iallafall över västkusten. Men just nu skiner solen och det ser tillochmed lite lovande ut.

/Johan

Signatur

/Johan

Hans Bengtsson Postad - 11 aug 2009  19:01:04

Har googlat lite lätt på Perseiderna på svenska sidor, och fenomenet tas upp på många ställen och i olika sammanhang.

En sak som i år, liksom alla andra år, ofta påpekas är att man ska titta åt nordost eftersom Perseus ligger där. Även SVT går i den fällan:

http://medlem.svt.se/2.108068/1.1650622//.../

Alla som rent praktiskt har observerat perseider vet att de dyker upp överallt på himlen. Just kring radianten i Perseus är meteorspåren kortare och i allmänhet mindre praktfulla! Vad man istället bör göra är att centrera blicken kring det mörkaste och bästa området på himlen, oavsett väderstreck. Se gärna till att månen är avskärmad bakom hus eller träd eller liknande. Och landsbygden är alltid betydligt bättre än staden vid meteorobservationer. Flertalet meteorer är rätt ljussvaga och dessa försvinner när man befinner sig i ett upplyst område.

mvh
Hans Bengtsson

4 sidor 1 | 2 | 3 | 4 Föregående | Nästa |  

Hoppa till:

Logga in
Användarnamn:

Lösenord:

Komihåg mig!
 Glömt lösenord?

Inte registrerad?
 Registrera dig!

Sponsra oss?
Bankgiro 218-3036 mottagare ASTRONOMIGUIDEN.
Minsta summan att sponsra med är 50 SEK för bankgiro! Detta beror på att banken drar av en administrativ kostnad för varje insättning.

Sponsrade pengar kan ej betalas tillbaka!

Privacy MaxWebPortal   © 2010 AstronomiGuiden.com. All Rights Reserved. MaxWebPortal.info Snitz Forums Högst upp på sidan
Laddades på 0,070 sekunder.