| | |
|
Forum
Forum » RAPPORTER, BILDER och RESULTAT » RAPPORTER, BILDER: ÖVRIGA IAKTAGELSER
| | |
|
|
Skafar65
|
Postad - 18 jan 2009 01:28:34
|
Inlägg415
Medlem sedan2003-11-20
|
Ljusfenomenet som varade i två, tre sekunder har uppmärksammats bland annat i Hjärup, Limhamn, Anderslöv, Trelleborg och Tollarp. Sydsvenskan har även fått rapporter om att himlafenomenet synts i Göteborg, Norrköping och i Rostock i Tyskland. Vad exakt som syntes är svårt att säga, men experterna gissar på en meteor eller någon satellitdel. Tycho Braheobservatoriet i Oxie var inte bemannat eftersom det var mulet. Läs mer och se länk http://sydsvenskan.se/skane/article40659/.../ Synd att det var mulet. Såg inget själv men dottern sa att hon såg något lysande på himmelen. Trodde inte på henne då men får väl ta tillbaka Mvh //Micke Signatur
"What planet is this, mmmh? Let there be rock´n roll!
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
Hans Bengtsson
|
Postad - 18 jan 2009 10:24:41
|
Inlägg 3364
Medlem sedan 2004-04-27
|
Spännande!Väldigt många ögonvittnen, flera hundra rapporter finns om saken, väldigt få tidsangivelser. Men det hela tycks ha hänt ca 20:09 svensk tid. Boliden (som man får förmoda att det var, även om rymdskrot inte kan uteslutas) fångades på en övervakningskamera i Skåne, se länken till Sydsvenskan. Genom att åka till platsen för denna övervakningskamera skulle det gå att få ganska exakta data om bolidens altitud och azimut (och därmed rektascension och deklination, när man vet tiden). Det är konkreta positionsdata som behövs för att komma vidare. Ifall någon annan kamera också har fångat fenomenet från någon annan plats, skulle även objektets ungefärliga färd genom atmosfären kunna kartläggas. För min egen del satt jag på min balkong och väntade på en lucka i molntäcket för att observera Chi Cygni, men denna lucka kom 19:43, dvs en stund före fenomenet. Men många har sett objektet från Göteborgsområdet, det framgår av rapporter till GP. Ganska typiskt att man sitter väntande på en stol under en halvtimme för att kunna observera en variabel stjärna men ändå missar kvällens händelse med 26 minuters marginal ... det är tufft att vara amatörastronom. Precis när jag skrivit detta (11:03) så visas övervakningsfilmen på TV4! Objektet har setts över ett mycket stort område: från Krefeld (nära Mönchengladbach) i söder till Söderhamn i norr! Observationen från Krefeld hittar man här: http://forum.astronomie.de/phpapps/ubbth/.../ Den svenska övervakningskamera som fångade objektet står i Svensköp utanför Hörby. Finns det eventuellt någon på AG som har nära till denna plats och skulle ha möjlighet att mäta upp objektets azimut och altitud, vid dess början och slut? Filmen (som finns bl.a. på TV4:s hemsida) är av bra kvalitet, med goda referenspunkter till träd osv längs horisonten. Filmen är den i särklass bästa dokumentationen av objektet som hittills har offentliggjorts. Edit: De tre TV-inslag jag har sett om händelsen har varit helt OK, tycker jag. Alla tre gångerna har filmen från Svensköp visats. Det har också varit intervju med Roger Svensson, som var den som filmade, och med astronomerna Arne Ardeberg och Ulf Torkelsson, liksom med ett par ögonvittnen. Inslagen har tydligt framställt objektet som en bolid, vilket ju är den sannolika förklaringen, och varit helt fria från sensationsjournalistik. Bra jobbat! mvh Hans Bengtsson
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
BjörnL
|
Postad - 18 jan 2009 21:57:31
|
Inlägg 109
Medlem sedan 2008-01-30
|
Finns nu en artikel om det på: www.spaceweather.com Signatur
Björn
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
Hans Bengtsson
|
Postad - 18 jan 2009 22:07:21
|
Inlägg 3364
Medlem sedan 2004-04-27
|
Har väntat just på att Spaceweather skulle ta in nyheten, och nu är den alltså där, vilket är bra. Det är en sida med mycket stor läsekrets. Vad som är extra spännande, är det väldigt stora område där boliden har setts, från nordöstra Spanien till Söderhamn. Den spanska observationen finns här:http://www.ideal.es/granada/20090117/soc/.../ Det borde finnas en eller annan på AG som kan spanska ... jag hör inte till dem ... någon som vill översätta huvudinnehållet i den spanska rapporten? mvh Hans Bengtsson
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
MikkoK
|
Postad - 18 jan 2009 22:37:39
|
Inlägg 639
Medlem sedan 2005-01-31
|
I lördags så körde jag bil mellan Hillerstorp och Bredaryd mitt i mörkaste Småland just runt kl 2000-2015 och såg att det blixtrade till på den mulna himlen - precis som om det åskade. Både jag och min sambo såg detta och förundrades över vad det kunde vara men nu verkar det ju vara löst! Va skoj att fått se i alla fall en "blixt" från denna bolid. Signatur
----------------------------------- /Mikko * GSO Dobsonian 200E * Kikare Meade 10x50 inkl. stativ -----------------------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
Hans Bengtsson
|
Postad - 18 jan 2009 22:45:40
|
Inlägg 3364
Medlem sedan 2004-04-27
|
Yes! Ytterligare en fotodokumention av boliden, den här är från Holland:http://cyclops.klaasjobse.nl/test/jcms/s/.../ Nu finns således en film och ett foto, från vitt skilda ställen. Dessa tillsammans borde kunna ge viktig info om bolidens bana i atmosfären. Men, som sagt, någon måste kolla bolidens position på filmen från Svensköp. Eftersom vi inte vet hur övervakningskameran sitter placerad vet vi inte heller azimut och altitud för boliden – men Svensköp ligger ju mitt i det amatörastronomtäta Skåne. En teodolit eller liknande instrument är det som behövs för en exakt mätning, och en koll på filmen förstås, för att se bolidens position i förhållande till träden. Tidpunkten enligt en erfaren holländsk meteorobservatör var 20:09 svensk tid, vilket överensstämmer med den tid vi tidigare angett här på AG. Edit: Jag läser i måndagens GT: "Kameran får inte flyttas eftersom forskare vill säkerställa koordinaterna och ett danskt universitet har ringt och vill ha filmen". Detta låter ju alldeles utmärkt, saker och ting tycks vara under kontroll. Jag var ett tag lite orolig för att ingen inom forskarvärlden skulle bry sig om att försöka fastställa bolidens bana i atmosfären. Mvh Hans Bengtsson
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
Hans Bengtsson
|
Postad - 19 jan 2009 16:01:31
|
Inlägg 3364
Medlem sedan 2004-04-27
|
När det gäller observationer av bolider (eldkulor), de behöver förstås inte vara lika ljusstarka som denna, så kan rekommenderas att man fyller i formuläret hos Danska Eldkulecentralen (häftigt namn!):http://www.ildkugle.dk/ Eldkulecen/.../ Eldkulecentralen drivs i samarbete mellan Astronomisk Selskab, Tycho Brahe-planetariet i Köpenhamn och ett geologiskt museum. mvh Hans Bengtsson
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
Hans Bengtsson
|
Postad - 28 jan 2009 21:15:14
|
Inlägg 3364
Medlem sedan 2004-04-27
|
Tack för den informationen! Jag tyckte väl att den bana som getts på SpaceWeather, från sydväst mot nordost in över Småland, verkade konstig. Den nya informationen visar en bana som går nästan i motsatt riktning, och hela tiden ett stycke söder om Sverige, det känns mycket mera realistiskt. Man ser ju på den skånska filmen att altituden hela tiden är rätt låg, det kändes egendomligt att den då skulle ha passerat nästan rakt över kameran som kartan på SpaceWeather antydde.Observationenerna från Söderhamn och Spanien måste väl ha hänfört sig till något annat objekt? mvh Hans Bengtsson
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
Hans Bengtsson
|
Postad - 13 mar 2009 17:45:54
|
Inlägg 3364
Medlem sedan 2004-04-27
|
Enligt tidningsuppgifter idag skulle ett antal småmeteoriter från boliden ha hittats på Lolland:http://politiken.dk/videnskab/article668/.../ Chansen att hitta så små meteoriter i gräsmark, från en given bolid som inte har setts slå ned (och om den slog ned borde ha gjort detta i havet enligt tidigare analyser), måste betraktas som utomordentligt liten. Jag förstår inte riktigt hur det är praktiskt möjligt. Vi får se om mera information inkommer. Mvh Hans Bengtsson
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
Sponsra oss?
Bankgiro 218-3036 mottagare ASTRONOMIGUIDEN.
Minsta summan att sponsra med är 50 SEK för bankgiro! Detta beror på att banken drar av en administrativ kostnad för varje insättning.
Sponsrade pengar kan ej betalas tillbaka!
|
|
|
|
|
|