| |
|
Forum
|
Forum » RAPPORTER, BILDER och RESULTAT » RAPPORTER, BILDER: FÖRMÖRKELSER och OCKULATIONER
| | |
|
|
Månförmörkelse 16-17 augusti 2008 |
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
Hans Bengtsson
|
Postad - 14 aug 2008 10:46:03
|
Inlägg3455
Medlem sedan2004-04-27
|
En partiell månförmörkelse, synlig i Sverige, äger rum natten den 16 – 17 augusti 2008.Förmörkelsen startar 16 augusti kl. 21:36 svensk sommartid och slutar 17 augusti kl. 00:45. Den maximala fasen inträffar kl. 23:10, när 81 % av månskivan är förmörkad. För allmän info om månförmörkelser kan vi tipsa om Norrköpings Astronomiska Klubb: http://www.nak.se/Default.aspx?sida=Arti/.../ mvh Hans Bengtsson
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
lizan76
|
Postad - 16 aug 2008 22:48:24
|
Inlägg 4
Medlem sedan 2008-08-12
|
Idag har man tur med himlen. Så sitter man här ute och titta på den fina månförmörkelsen. Barnen ville inte gå lägga sig eftersom de ville titta på månförmörkelse. På himlen lyser stjärnorna. :D
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
nils_w
|
Postad - 16 aug 2008 23:16:14
|
Inlägg 167
Medlem sedan 2005-06-28
|
Vasastan i Stockholm är väl ingen idealisk observationsplats och söderhimlen är lite disig, men förmörkelsen syns i alla fall tydligt. Uppifrån Vanadislunden kunde jag faktiskt se en hel del stjärnor också. Det verkar vara mindre dis högre upp på himlen.Signatur
__________________________________________________ Here we are, we sail on a ship made of dreams
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
tkn
|
Postad - 16 aug 2008 23:16:57
|
Inlägg 1049
Medlem sedan 2008-01-25
|
I varberg blir det också mer och mer moln. Ganska tjocka molnslöjor runt månen nu, så inga detaljer är synliga. Timo har du sett Neptunus? Den ligger ju mindre än en grad höger om månen, och var ju i opposition igår.Signatur
Thomas Karlsson
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
timokarhula
|
Postad - 17 aug 2008 00:40:10
|
Inlägg 1579
Medlem sedan 2004-03-03
|
quote:
I varberg blir det också mer och mer moln. Ganska tjocka molnslöjor runt månen nu, så inga detaljer är synliga. Timo har du sett Neptunus? Den ligger ju mindre än en grad höger om månen, och var ju i opposition igår.
Hej Thomas, Jo, jag har följt Neptunus sedan 1989. Förra året var en höjdpunkt för mig, ty jag såg neptunusmånen Triton med min 53 cm reflektor! Den kan förstås ses med mindre instrument. I höst ska jag prova min 10-tums GSO på den. Jag har inte sett varken Neptunus (eller Uranus) i år ännu. /Timo K
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
timokarhula
|
Postad - 17 aug 2008 00:58:15
|
Inlägg 1579
Medlem sedan 2004-03-03
|
En sista rapport från mig. Det blev växlande molnighet i Virsbo efter månförmörkelsets maximum klockan 23:10. However, jag tittade på månen då och då efter det. Klockan 00:45 såg jag fortfarande penumbran med 18x50 (samtidigt eller strax efter den partiella förmörkelsen). Sedd med blotta ögat syntes månen precis som vanligt, det vill säga helrund men lite disig./Timo K
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
timokarhula
|
Postad - 17 aug 2008 01:13:59
|
Inlägg 1579
Medlem sedan 2004-03-03
|
quote:
Timo, jag menade ikväll! ...att du sett den förut vet jag... Molnen drog bort igen så slutet av av förmörkelsen syntes här i klart väder. Och jag lyckades få syn på Neptunus också! Det var första gången jag sett den! Mycket reflexer från månen i kikaren men jag hittade en ljusprick som exakt stämmer i position med kartan i CdC och med rätt ljusstyrka. En mag. 9 stjärna syntes också precis under Neptunus.Bara Uranus kvar av planeterna för mig!
Va? Uranus är ju mycket enklare att se än Neptunus! Uranus har jag flera gånger sett utan kikare. Grattis förresten till din Neptunus-observation! P.S. Jag har visuellt sett Pluto åtta gånger men den räknas ju inte som planet längre! D.S. /Timo K
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
Björne
|
Postad - 17 aug 2008 01:29:07
|
Inlägg 21
Medlem sedan 2008-08-10
|
Sådär, då har man klarat av ännu en månförmörkelse. Klart väder strax utanför Västerås, förrutom lite tunna molnslöjor som drog förbi framför månen i början, samt strax efter förmörkelsen peakade.Såg även Iridium 62 blixtra till på angett klockslag och position från heavens-above. Dock så började jag strula med kameran 2 minuter före när jag i panik fick för mig att fota'n också (därav intervall-bilden nedan som inte stod igång ända tills förmörkelsen nådde sin topp). Men medans jag stod och pillade med kameran så ropade polarn till och jag fick iaf se den själv, men tyvärr fastnade den inte på bild. Här är ett par bilder på månen, laddar kanske upp fler senare när jag tittat igenom en bunt bilder som jag tog i raw-format. http://www.fz.se/bilder/arkiv/t/ta3zdpom/.../ http://www.fz.se/bilder/arkiv/0/0v1ifq7c/.../
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
gost
|
Postad - 17 aug 2008 01:36:00
|
Inlägg 112
Medlem sedan 2004-07-06
|
Så här såg förmörkelsen ut bland molnen här uppe i Östersund, 20 minuter efter maximum.
Bilden är tagen med en Nikon D300 med ett Nikkor AF-S 300/2.8 + TC-17E II konverter. Exponeringstid: 1/1.5 sek. ISO 400, bländare 5.6. Signatur
Göran Strand http://www.fotografgoranstrand.se
http://www.astrofotografen.se
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
tkn
|
Postad - 17 aug 2008 08:37:31
|
Inlägg 1049
Medlem sedan 2008-01-25
|
quote:
Va? Uranus är ju mycket enklare att se än Neptunus! Uranus har jag flera gånger sett utan kikare. Grattis förresten till din Neptunus-observation!
Jag har ett dumt tak som skymmer i den riktningen, men den kommer nog snart fram. Jag har inte heller försökt se den innan i år.Signatur
Thomas Karlsson
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
timokarhula
|
Postad - 17 aug 2008 09:23:02
|
Inlägg 1579
Medlem sedan 2004-03-03
|
Jättesnygg bild! De tunna molnen bara ökar dramatiken i bilden. Månen ser också "extra" tredimensionell ut. Detaljerna i den förmörkade delen av månen syns fint.[Refererar till Göran Strands foto ovan] /Timo K
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
Hans Bengtsson
|
Postad - 17 aug 2008 12:16:00
|
Inlägg 3455
Medlem sedan 2004-04-27
|
Jag upplevde förmörkelsen som ovanligt mörk, men det kan ha berott på obs-förhållandena snarare än förmörkelsen som sådan. För blotta ögat gick det från min utsiktspunkt i Göteborg inte att se kanten mellan den förmörkade måndelen och himlen. Det kändes som om jag (nästan) inte skulle ha sett månen alls ifall förmörkelsen hade varit total. Någon annan som hade samma känsla av mörk förmörkelse?mvh Hans Bengtsson
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|
tkn
|
Postad - 17 aug 2008 12:49:42
|
Inlägg 1049
Medlem sedan 2008-01-25
|
quote:
Jag upplevde förmörkelsen som ovanligt mörk, men det kan ha berott på obs-förhållandena snarare än förmörkelsen som sådan. För blotta ögat gick det från min utsiktspunkt i Göteborg inte att se kanten mellan den förmörkade måndelen och himlen. Det kändes som om jag (nästan) inte skulle ha sett månen alls ifall förmörkelsen hade varit total. Någon annan som hade samma känsla av mörk förmörkelse?mvh Hans Bengtsson
Min upplevelse var också mer åt det mörka/grå som i Roberts bild än den kopparröda i Görans bild. Kan kanske bero på det dis och molnslöjor som hängde runt månen under största delen av förmörkelsen och som lättade först när den var över. Men annars kan väl färgen på den förmörkade månen variera en hel del från en förmörkelse till nästa?Signatur
Thomas Karlsson
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sponsra oss?
|
|
Det kostar att finnas tillgänglig på internet, och eftersom AstronomiGuiden ägs av en privatperson mottages alla donationer tacksamt!
|
Svenskt Bankgiro 218-3036 mottagare ASTRONOMIGUIDEN
|
Minsta summan att sponsra med är 50 SEK för bankgiro! Detta beror på att banken drar av en administrativ kostnad för varje insättning.
Sponsrade pengar kan ej betalas tillbaka!
|
|
|
|
|
|